Bercerita dengan Boneka Kertas dapat Meningkatkan Kemandirian Anak Usia Pra Sekolah

##plugins.themes.academic_pro.article.main##

Chatarina Suryaningsih
Galuh Dyah Arum Pawesti
Rahmi Imelisa

Abstract

Pre-school children entered developments stage that include gross motor development, fine motor,
socialization, independence, speech and language. Each stage of development has the potential for
development disruption, including the development of independence. Factors that can influence
independence are genes, parents, appreciation, criticism, and stimulation. Stimulation can be done with
playing telling story. This study aim to determine the effect of storytelling using paper dolls on the
indenpendence of pre-school aged at TK Purnama Cimahi Year 2018. The research design used was quasi
experiment eith one group pretest-posttes approach. The population of this study were pre-school age
childern with a sample of 22 childern from 36 months to 72 months old. Samples were taken with total
sampling. Data analysis using Willcoxon Test. Data colletion used observation sheet measure pretest posttest.
The data results of data analysis showed that the average growth of the pretest was 7,05 while the avarage
posttest was 9.27result of bivariate analysis is p value 0,001 In conclusion, there is evidence of the effect of
storytelling using paper dolls on the independence of pre-school aged at TK Purnama Cimahi Year 2018. It is
recommended for TK Purnama to make storytelling using paper doll as one of the stimulate to increase the
independence of preshoolers.

##plugins.themes.academic_pro.article.details##

How to Cite
1.
Suryaningsih C, Pawesti GDA, Imelisa R. Bercerita dengan Boneka Kertas dapat Meningkatkan Kemandirian Anak Usia Pra Sekolah. jdk [Internet]. 2023 Mar. 17 [cited 2024 May 13];8(1):72-8. Available from: https://jdk.ulm.ac.id/index.php/jdk/article/view/381

References

  1. Ariyanti, F., Edia, L., & Noory, K.
  2. Diary tumbuh kemabang anak usia 0-6
  3. tahun. Bandung: Mizan Media Utama;
  4. Sholihatul, A. (2011). Kemandirian
  5. Anak Usia Dini. (Online). 2011 (diakses
  6. Februari 2018). elerning.unesa.ac.id.
  7. Yusuf, A. Guru dan Pembelajaran
  8. Bermutu. Bandung: Rifki; 2009.
  9. Supartini, Y. Konsep Dasar
  10. Keperawatan Anak. Jakarta: EGC; 2015.
  11. Yuniarti, S. Asuhan tumbuh kembang
  12. neonatus bayi - balita dan anak prasekolah. Bandung: PT refika aditama;
  13. Sulistiyawati, A, Supardi. Aplikasi
  14. Statistika dalam Penelitian Konsep
  15. Statistika yang Lebih Komprehensif.
  16. Jakarta: Change Publication; 2014.
  17. Riyanto. Aplikasi Metodologi Penelitian
  18. Kesehatan. Yogyakarta: Nuha Medika;
  19. Dharma, K.K. Metodologi penelitian
  20. keperawatan: Panduan melaksanakan
  21. dan menerapkan hasil penelitian.
  22. Jakarta: Trans Info Media; 2011.
  23. Hidayat, A. Metode Penelitian
  24. Keperawatan dan Teknik Analisa Data.
  25. Jakarta: Salemba Medika; 2014.
  26. Kastino, R. F. Pengaruh Strorytelling
  27. terhadap Motivasi Belajar Anak Usia
  28. Sekolah Pada Anak Jalanan di Rumah
  29. Belajar Sahabat Anak Jalanan (Sahaja)
  30. Cimahi. Cimahi; 2017.
  31. Harddjadinata, Y. E. Balitaku Ceria dan
  32. Cerdas. Jakarta: Dian Rakyat; 2010.
  33. Suryaningsih C, Pawesti G D A, Imelisa R. Bercerita dengan Boneka Kertas,
  34. Latif, H. A. The miracle of story telling.
  35. Jakarta Timur: Zikrul Hakim; 2012.
  36. Fitrianik. Mengembangkan Kemandirian
  37. dalam Bersikap Menggunakan Metode
  38. Bercerita Melalui Media Buku
  39. Bergambar Pada AnaK KB Mahkota
  40. Intan Tanjunganom Kecamatan
  41. Tanjunganom Kabupaten Nganjuk. 2015
  42. (Dipetik Januari 20, 2018), dari
  43. simki.unpkediri.ac.id.
  44. Ambiyak. Efektivitas permainan
  45. konstruktif "keping padu" terhadap
  46. peningkatan kemampuan motorik halus
  47. siswa tk a ra Al-Khafi Ds. Pilang Kec.
  48. Wonoayu Kab. Sidoarjo. 2011 (Dipetik
  49. Januari 20, 2018), dari
  50. http://digilib.uinsby.ac.id/9302/4/bab1.p
  51. df.
  52. Simanjuntak, A. Seni Bercerita : cara
  53. bercerita efektif. Jakarta: BPK Gunung
  54. Mulia; 2010.
  55. Nugraha, N., Marhaeni, I., & Tika, N.
  56. Penggunaan Metode Bercerita dengan
  57. Media Gambar dalam Upaya
  58. meningkatkan kemampuan Berbahasa
  59. dan Sikap Mandiri Anak Kelompok A
  60. TK Negeri Pembina Bangli. 2014
  61. (Dipetik Januari 21, 2018), dari
  62. http://respository.fkip.unja.ac.id.