Bercerita dengan Boneka Kertas dapat Meningkatkan Kemandirian Anak Usia Pra Sekolah
##plugins.themes.academic_pro.article.main##
Abstract
Pre-school children entered developments stage that include gross motor development, fine motor,
socialization, independence, speech and language. Each stage of development has the potential for
development disruption, including the development of independence. Factors that can influence
independence are genes, parents, appreciation, criticism, and stimulation. Stimulation can be done with
playing telling story. This study aim to determine the effect of storytelling using paper dolls on the
indenpendence of pre-school aged at TK Purnama Cimahi Year 2018. The research design used was quasi
experiment eith one group pretest-posttes approach. The population of this study were pre-school age
childern with a sample of 22 childern from 36 months to 72 months old. Samples were taken with total
sampling. Data analysis using Willcoxon Test. Data colletion used observation sheet measure pretest posttest.
The data results of data analysis showed that the average growth of the pretest was 7,05 while the avarage
posttest was 9.27result of bivariate analysis is p value 0,001 In conclusion, there is evidence of the effect of
storytelling using paper dolls on the independence of pre-school aged at TK Purnama Cimahi Year 2018. It is
recommended for TK Purnama to make storytelling using paper doll as one of the stimulate to increase the
independence of preshoolers.
##plugins.themes.academic_pro.article.details##
References
- Ariyanti, F., Edia, L., & Noory, K.
- Diary tumbuh kemabang anak usia 0-6
- tahun. Bandung: Mizan Media Utama;
- Sholihatul, A. (2011). Kemandirian
- Anak Usia Dini. (Online). 2011 (diakses
- Februari 2018). elerning.unesa.ac.id.
- Yusuf, A. Guru dan Pembelajaran
- Bermutu. Bandung: Rifki; 2009.
- Supartini, Y. Konsep Dasar
- Keperawatan Anak. Jakarta: EGC; 2015.
- Yuniarti, S. Asuhan tumbuh kembang
- neonatus bayi - balita dan anak prasekolah. Bandung: PT refika aditama;
- Sulistiyawati, A, Supardi. Aplikasi
- Statistika dalam Penelitian Konsep
- Statistika yang Lebih Komprehensif.
- Jakarta: Change Publication; 2014.
- Riyanto. Aplikasi Metodologi Penelitian
- Kesehatan. Yogyakarta: Nuha Medika;
- Dharma, K.K. Metodologi penelitian
- keperawatan: Panduan melaksanakan
- dan menerapkan hasil penelitian.
- Jakarta: Trans Info Media; 2011.
- Hidayat, A. Metode Penelitian
- Keperawatan dan Teknik Analisa Data.
- Jakarta: Salemba Medika; 2014.
- Kastino, R. F. Pengaruh Strorytelling
- terhadap Motivasi Belajar Anak Usia
- Sekolah Pada Anak Jalanan di Rumah
- Belajar Sahabat Anak Jalanan (Sahaja)
- Cimahi. Cimahi; 2017.
- Harddjadinata, Y. E. Balitaku Ceria dan
- Cerdas. Jakarta: Dian Rakyat; 2010.
- Suryaningsih C, Pawesti G D A, Imelisa R. Bercerita dengan Boneka Kertas,
- Latif, H. A. The miracle of story telling.
- Jakarta Timur: Zikrul Hakim; 2012.
- Fitrianik. Mengembangkan Kemandirian
- dalam Bersikap Menggunakan Metode
- Bercerita Melalui Media Buku
- Bergambar Pada AnaK KB Mahkota
- Intan Tanjunganom Kecamatan
- Tanjunganom Kabupaten Nganjuk. 2015
- (Dipetik Januari 20, 2018), dari
- simki.unpkediri.ac.id.
- Ambiyak. Efektivitas permainan
- konstruktif "keping padu" terhadap
- peningkatan kemampuan motorik halus
- siswa tk a ra Al-Khafi Ds. Pilang Kec.
- Wonoayu Kab. Sidoarjo. 2011 (Dipetik
- Januari 20, 2018), dari
- http://digilib.uinsby.ac.id/9302/4/bab1.p
- df.
- Simanjuntak, A. Seni Bercerita : cara
- bercerita efektif. Jakarta: BPK Gunung
- Mulia; 2010.
- Nugraha, N., Marhaeni, I., & Tika, N.
- Penggunaan Metode Bercerita dengan
- Media Gambar dalam Upaya
- meningkatkan kemampuan Berbahasa
- dan Sikap Mandiri Anak Kelompok A
- TK Negeri Pembina Bangli. 2014
- (Dipetik Januari 21, 2018), dari
- http://respository.fkip.unja.ac.id.